چشم انداز خبرنگاران و کارگزاران روابط عمومی متفاوت است |
مدیر مرکز آموزش روزنامه همشهری گفت: روزنامه نگاران میتوانند از روابط عمومیها انتقاد کنند و سعی کنند با فشار، سطح کیفی روابط عمومی را ارتقا بخشند اما به دلیل نگاه، رویکرد و روحیه خاص روزنامه نگاری نمیتوانند نقش مؤثری در روابط عمومی داشته باشند.نمکدوست، استاد روزنامهنگاری با اشاره به اینکه انتخاب روزنامهنگارها برای مدیریت روابط عمومی با چه رویکردی صورت میگیرد، گفت: اساسا چشمانداز و زاویه نگاه روزنامه نگاران با کارشناسان روابط عمومی متفاوت است، هر دو حرفههای تخصصی هستند که به کار گرفتن هر یک به جای دیگری جفاست. مدیر مرکز آموزش روزنامه همشهری گفت: روزنامه نگارها میتوانند از روابط عمومیها انتقاد کنند و سعی کنند با فشار، سطح کیفی روابط عمومی را ارتقا بخشند اما به دلیل نگاه، رویکرد و روحیه خاص روزنامه نگاری نمیتوانند نقش مؤثری در روابط عمومی داشته باشند. رسولی اظهار داشت: تفکر و اندیشهای از قبل وجود داشته و دارد که معتقد است با انتخاب افراد رسانهای در روابط عمومی میتوان فاصله بین روابط عمومی و رسانه را کم کرد و با در اختیار گرفتن رسانهها، میتوان از آنها به عنوان یک وسیله برای پیشبرد اهداف تبلیغاتی سازمانها بهره برد، که این کار درستی نیست. این استاد ارتباطات در ادامه افزود: در واقع کسانی که کارگزار و خبرنگار رسانهها هستند، تنها به بخشی از فعالیتهای روابط عمومی که فعالیتهای رسانهای است وقوف دارند در حالی که روابط عمومی فقط و فقط رسانه است و تبلیغات، نمایشگاه، انتشارات، پژوهش و …، فعالیتهایی هستند که روابط عمومی آنها را بر عهده دارد. وی ادامه داد: یکی از شاخصهایی که مدیر روابط عمومی باید از آن برخوردار باشد، مسئله آشنایی با ساختار، الگوها و نوع روابط سازمانی حاکم بر یک دستگاه است و عدم شناخت از این روابط بین بخشی یا میان فردی، برای فردی که از بیرون یک سازمان به عنوان مدیر روابط عمومی انتخاب می شود، هزینههای زیادی برای روابط عمومی در پی خواهد داشت، چرا که فرد جدید، برای شناخت این روابط و پیدا کردن جایگاه واقعی روابط عمومی در این روابط، به زمانی نیاز دارد که آن زمان در صورت انتخاب فردی از خود سازمان، صرف نمیشود. این استاد ارتباطات در پایان خاطرنشان کرد: شناخت مطالبات مخاطبان سازمان، شناخت نقاط ضعف قوت سازمان در ستاد و صف، شناخت مطالبات کارکنان سازمان و مشکلات حقوق، دستمزد، رفاه و …، آشنایی با مهارتهای روابط عمومی از قبیل انتشارات، چاپ، برگزاری مراسم و مناسبتها، تهیه فیلم و تیزر و اقلام متفاوت و متنوع فرهنگی که از هر سازمان به سازمان دیگر متفاوت است و …، همگی، نیاز به مهارتهایی دارد که از یک خبرنگار و فرد رسانهای که از خارج سازمان وارد شده باشد نمیتوان آن را انتظار داشت. |
URL : https://www.vekalatonline.ir/articles/38349/چشم-انداز-خبرنگاران-و-کارگزاران-روابط-عمومی-متفاوت-است/ |