رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اهمیت ثبت الکترونیکی شرکتها و موسسات غیرتجاری، اظهار کرد از زمان اجرای این طرح در حوزه شرکتها و موسسات غیرتجاری، آمار تخلفات و جعل اسناد در حوزه ثبت شرکتها کاهش یافته است
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اهمیت ثبت الکترونیکی شرکتها و موسسات غیرتجاری، اظهار کرد: از زمان اجرای این طرح در حوزه شرکتها و موسسات غیرتجاری، آمار تخلفات و جعل اسناد در حوزه ثبت شرکتها کاهش یافته است.
احمد تویسرکانی در گفتوگو با «حمایت» در خصوص ثبت الکترونیک شرکتها و موسسات غیرتجاری گفت: ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری در 80 سال گذشته به صورت کاملا سنتی و غیرمکانیزه انجام میشد که این مسئله به دلیل آسیبهای متاثر از گذشته، شفافسازی اطلاعات اشخاص حقوقی، فعالان اقتصادی و متقاضیان خدمات در این حوزه را ضرورت میبخشید.وی ادامه داد: بر این اساس در راستای اصلاح فرایندها و بهبود سیستمهای موجود و همچنین نظر به تکالیف مقرر در جزء 3 بند «و» و ماده 46 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه و بند «ب»ماده 12 قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، مبنی بر راهاندازی و ارایه خدمات الکترونیکی یکپارچه در پایگاه اطلاعات شرکتها و موسسات غیرتجاری، سامانه جامع ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری طراحی و در تیرماه سال 92 راهاندازی شد. تویسرکانی با بیان اینکه این سامانه هماکنون در تمامی مراکز استانهای کشور استقرار یافته است، یادآورشد: با راهاندازی این سامانه به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری، تقاضای ثبت شرکت و موسسات و ثبت تغییرات، پذیرش میشود و متقاضی از تمام فرایند ثبت شرکت از طریق پیام کوتاه و پیگیری مستقیم از پورتال سازمان با استفاده از کد پیگیری، مطلع میشود. معاون قوه قضاییه ایجاد بانک اطلاعاتی کامل شرکتها و موسسات غیرتجاری، حذف مراجعات حضوری، مدیریت یکپارچه سیستم ثبت شرکتها، پیشگیری از جعل و تخلفات در ارتباط با ثبت شرکتها، امکان تبادل الکترونیک اطلاعات با مراجع ذیربط در خصوص ثبت شرکت را از مزایا و دستاوردهای راهاندازی این سامانه عنوان کرد.
ثبت بیش38 هزار شرکت در 5سال
وی با اشاره به برخی از ویژگیهای مهم و کارکردی سامانه جامع ثبت شرکتها نیز خاطرنشان کرد: نگهداری اطلاعات شرکتها در پایگاه داده مرکزی سازمان، امکان چرخش اطلاعات شرکت در داخل اداره ثبت شرکتها، امکان جستوجوی اشخاص ذینفع در شرکت برای سابقهیابی، وجود بانک اطلاعاتی شرکتها، امکان مکاتبه مکانیزه بین اداری ثبت شرکت، امکان پیگیری ثبت شرکت از طریق سامانه اینترنتی و پشتیبانی فنی متمرکز از سامانه برخی از این ویژگیها هستند.تویسرکانی در ادامه اظهارات خود به آماری در تاسیس و ثبت شرکتها در 5 سال اخیر هم اشاره و بیان کرد: در طی سالهای 88 تا 92 بیش از 38 هزار شرکت اعم از تجاری و تعاونی ثبت شده است.
خراسان رضوی و فارس در ردیف بالاترین آمار ثبت شرکتی
مقام ارشد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین اظهار کرد: از میان استانهای ثبتی کل کشور، بیشترین شرکتهای ثبت شده هم به ترتیب مربوط به استانهای خراسانرضوی و فارس و کمترین هم مربوط به استانهای خراسان شمالی، ایلام و خراسان شمالی بوده است.به گفته وی، بررسیها نشان میدهد که 38 درصد استانهای کشور با رشد مثبت نسبت به سال قبل و 62 درصد از استانها با رشد منفی نسبت به سال قبل در بخش تعداد شرکتهای ثبت شده، مواجه بودهاند.تویسرکانی در خصوص عملکرد سامانه ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری، تصریح کرد: در سال 91 حدود 5 هزار و 600 شرکت در محیط مجازی و با استفاده از سامانه، به ثبت رسیدهاند. همچنین در سال 92 از مجموع 17 هزار شرکت تجاری و تعاونی ثبت شده در اداره ثبت شرکتها، بیش از 14 هزار شرکت به صورت الکترونیکی ثبت شده است.وی یادآور شد: همچنین از 2 هزار موسسه غیرتجاری ثبت شده، یک هزار و 143 موسسه در این سامانه ثبت شده است و ثبت 10 شعبه خارجی نیز در محیط مجازی و با استفاده از این سامانه رخ داده است.تویسرکانی در خصوص آمار شرکتهای منحله در طی 5 سال گذشته نیز گفت: معادل 31 هزار و 600 انحلال در 5 سال اخیر رخ داد که 5 هزار و 600 مورد آن، در سال 92 اتفاق افتاده است؛ این رقم حاکی از کاهش 40 درصدی نسبت به سالهای قبل است.
ارتقای سلامت نظام اداری با ایجاد پایگاه شناسه ملی اشخاص حقوقی
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه این گفتوگو به سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی نیز اشاره کرد و افزود: با مصوبه هیات وزیران در فروردین ماه 88 مسئولیت ساماندهی اطلاعات اشخاص حقوقی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سپرده شد. وی ادامه داد: برهمین اساس مطابق تکالیف قانونی در جزء 3 بند «و» ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه و بند «ب» ماده 12 قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد، طراحی و ایجاد پورتال و پایگاه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور در دستور کار سازمان قرار گرفت. تویسرکانی با یادآوری اینکه این پایگاه در 30 شهریور سال 90 راهاندازی شد، افزود: در این سامانه شمارهای اختصاصی به همه اشخاص حقوقی کشور تخصیص یافته و امکان استعلام از پایگاه داده مرکزی برای مراکز ذیصلاح و ارایه سرویس الکترونیکی به سامانه جامع املاک، بانکها و مراکز مالی برای استعلام آخرین وضع اشخاص حقوقی فراهم شده است.وی در خصوص روند ثبت تمام اطلاعات اشخاص حقوقی هم گفت: از تاریخ راهاندازی سامانه، رویههای درخواست، اختصاص و نگهداری اقلام اطلاعاتی شناسه ملی به صورت مکانیزه انجام میشود. تمامی اقلام اطلاعاتی به صورت یکپارچه در پایگاه داده مرکزی سازمان نگهداری میشود تا ارایه هرگونه خدمات با سرعت و به صورت برخط (آنلاین) انجام شود. وی گفت: بر اساس اطلاعات موجود تا کنون برای یک میلیون و 730 هزار و 306 شرکت و موسسه، شناسه یکتا صادر و اطلاعات مربوطه از جمله مشخصات سهامداران، اعضای هیات مدیره و شماره کد ملی آنها در سامانه مذکور درج شده است. تویسرکانی تصریح کرد: بنابراین میتوان گفت در سال 92 در مجموع به بیش از 16 میلیون استعلام از پایگاه شناسه ملی اشخاص حقوقی به نحو الکترونیک پاسخ داده شده است.رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به برخی از ویژگیهای مهم و کارکردی سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی نیز گفت: اعطای شناسه ملی یکتا به تمامی اشخاص حقوقی کشور، نگهداری اطلاعات شناسه ملیهای صادر شده در پایگاه داده مرکزی سازمان، امکان صدور شناسه ملی برای اشخاص حقوقی سازمانهای دولتی دیگر، امکان به روزرسانی اقلام اطلاعاتی موجود بر روی پایگاه داده مرکزی توسط کاربران دارای صلاحیت و ... از مهمترین ویژگیهایی است که در سامانه مذکور قابل دستیابی هستند.وی همچنین در خصوص مهمترین نتایج حاصل از سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی تصریح کرد: یکسانسازی رویهها با استفاده از رویههای ایجاد شده توسط سامانه، تسهیل و تسریع در ارایه خدمات از قبیل درخواست، ثبت و تغییر در اقلام اطلاعاتی شناسه ملی و امکان ارایه اطلاعات برخط به مردم با استفاده از سامانههای اینترنتی از مهمترین نتایج حاصل از راهاندازی سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی است.
ارسال پیامک خلاصه سند به دارندگان سند رسمی
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین با بیان اینکه از این هفته شماره تلفن همراه دارندگان سند رسمی در متن اسناد رسمی تنظیمی درج خواهد شد، گفت: خلاصه سند از طریق پیام کوتاه برای دارندگان سند ارسال میشود. تویسرکانی اضافه کرد: بعد از تنظیم سند رسمی، یک رمز تصدیق در اختیار صاحبان سند قرار میگیرد تا در صورت تمایل بتوانند از طریق درگاه الکترونیکی سازمان ثبت به نشانی www. ssaa. ir خلاصه سند را ملاحظه کنند؛ کـه این اقدام گام مهمی برای شفافسازی و اطمینان بخشی به مـردم در رابطه با خدمات ثبتی است.
تشکیل کانون سردفتران اسناد رسمی در شش استان دیگر
به گفته معاون قوه قضاییه، در آیندهای نزدیک کانون سردفتران و دفتریاران در استانهای مازندران، قزوین، البرز، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و اردبیل که تاکنون فاقد این کانون بودهاند نیز تشکیل خواهد شد و ارایه خدمات منظمتر و جدیتر در این حوزه ادامه پیدا خواهد کرد.
آثار تحولات صورت گرفته در سازمان ثبت در سنوات آتی مشهود است
تویسرکانی با اشاره به تحولات عظیم صورت گرفته در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دوره اول ریاست آیتالله «آملی لاریجانی» بر قوه قضاییه افزود: در این دوره با اقدامات و برنامهریزیهای موثر، موفق شدیم فرایند سنتی یکصد ساله این سازمان را پشت سر بگذاریم و امروز با ورود دهها میلیون از سوابق ثبتی بایگانیهای فرسوده در بانکهای الکترونیکی، امکان ارایه خدمات الکترونیک در حوزههای مختلف فراهم شده است. وی ادامه داد: حدف سالانه میلیونها مکاتبه کاغذی برای ثبت خدمات، حذف دهها میلیون اوراق بهادار و میلیونها مراجعه غیرضروری متقاضیان خدمت، از جمله اقدامات مهم صورت گرفته در این زمینه است. تویسرکانی خاطرنشان کرد: این اقدامات در چارچوب سیاستهای مدون و نقشه راه مشخص طراحی شده و امروز در کنار تحول اساسی در حوزه ارایه خدمات ثبتی، شاهد ارتقای سلامت اداری نیز هستیم؛ طوری که نگاه به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، به عنوان سازمانی سنتی و قدیمی به دستگاهی پیشتاز با ارایه خدمات مدرن تغییر یافته است.
ارسال الکترونیکی آگهیهای ثبتی به روزنامه رسمی
معاون قوه قضاییه در خصوص آگهیهای ثبتی هم اظهار کرد: در گذشته و درخصوص آگهیهای فراوانی که روزانه در رابطه با ثبت شرکتها و ثبت تغییرات آنها به شکل کاغذی و مکاتبهای به روزنامه رسمی ارسال میشد با جعل و خطاهایی مواجه بودیم. وی ادامه داد: خوشبختانه امروز این آگهیها در سراسر کشور به صورت الکترونیکی و از طریق سیستم به روزنامه رسمی ارسال میشود که این کار باعث پیشگیری از تخلفات شده است.
تفویض تعیین نام شرکتها و مؤسسات به ادارات ثبت استانها
تویسرکانی با اشاره به معضلات فراوان تمرکز تعیین نام شرکتها و مؤسسات غیرتجاری سراسر کشور در تهران و مراجعات فراوان متقاضیان به پایتخت، تصریح کرد: این شیوه دچار تغییرات زیادی شده و اکنون این کار در مراکز استانها اجرا میشود و تقاضاها به صورت الکترونیکی در سراسر کشور دریافت و بررسیهای ماهیتی و کارشناسی در ادارات ثبت استانها صورت میگیرد. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور این امر را موجب تمرکززدایی و باعث نظم، دقت، شفافیت بهتر و سرعت در ارایه خدمت عنوان کرد.
تصور تحولناپذیری فرایندهای سنتی و پیچیده ثبتی از بین رفته است
معاون رییس قوه قضاییه، افزایش بهرهوری و ارتقای سلامت اداری را نیازمند اصلاح شیوهها و حرکت سیستمی و برنامهای برای دستیابی به هدف اعلام و بیان کرد: خوشبختانه این ذهنیت که تصور میشود تحول در فرایندهای سنتی و پیچیده ثبتی در سازمان ثبت کاری سخت و طاقت فرساست امروزه از بین رفته و گرههای زیادی گشوده شده است که بهطورقطع مردم و تمامی خدمت گیرندگان این تغییرات را احساس کردهاند. وی ادامه داد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور این آمادگی را دارد که نظرات اصلاحی و دیدگاههای مردم و صاحبنظران را بشنود و برای ارتقا و دقت و انتظام بیشتر امور به کار ببرد. تویسرکانی اضافه کرد: ارایه مطلوب خدمات ثبتی در برخی فرایندها نیازمند همکاری دستگاهها و نهادهای مختلف است و به خصوص برای خدمات الکترونیکی نیازمند شبکههای مخابراتی مناسب و همراهی دولت در جهت بهبود کیفیت خطوط مخابراتی و اینترنت هستیم.
از بین رفتن جعل با احراز هویت متقاضیان ثبتی به صورت برخط
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه این گفتوگو خاطرنشان کرد: امروز بخشهای مختلف سازمان ثبت به شکل برخط و لحظهای، اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی را از پایگاه هویتی سازمان ثبت احوال کشور استعلام و با این کار از امکان جعل هویت جلوگیری میکند. وی افزود: در مواردی به لحاظ حجم عظیم تراکنشها - که گاهی به صورت روزانه به بیش از 500 هزار ثبت از بانک هویتی ثبت احوال نیز میرسد- متأسفانه در مواردی با اخلال در سیستم ثبت احوال مواجه بودهایم که با همکاریهای صورت گرفته، سازمان ثبت احوال گامهای موثری در جهت رفع اختلالات و پیشگیری از توقف امور متقاضیان خدمات برداشته است. تویسرکانی اظهار کرد: امروز تصویری بسیار گویا و روشن از مجموعه فعالیتهای ثبتی و تقاضاهای مردم در این زمینه داریم که بهطورقطع تحلیل این آمار، اطلاعات بسیار ارزشمندی را برای مدیریت کشوری در اختیار میگذارد. وی با تاکید بر نقش مؤثر ثبت آنی و الکترونیکی اسناد رسمی اضافه کرد: حاکمیت قبلا احاطه تجمیعی بر اطلاعات مختلف ثبتی نداشت و در بسیاری از موارد نیز اطلاعات در یک دفترخانه تجمیع میشد. تویسرکانی ادامه داد: اطلاعات ممکن بود با یک آتشسوزی از بین برود که خوشبختانه امروزه با اجرای ثبت آنی، اقلام مختلف اطلاعاتی به صورت لحظهای در بانکهای اطلاعاتی ذخیره میشود.
منبع : روزنامه حمایت
دیدگاه خودتان را ارسال کنید