ضرورت تبیین سازوکارهای اجرای حذف سوء پیشینه

قانون مجازات اسلامی در ارتباط با سیستم سوءپیشینه از شفافیت و جامعیت برخوردار است، اما آئین‌نامه‌های اجرایی به منظور پیگیری و تحقق حذف سوءپیشینه کیفری تعریف و مشخص نشده است

 قانون مجازات اسلامی در ارتباط با سیستم سوءپیشینه از شفافیت و جامعیت برخوردار است، اما آئین‌نامه‌های اجرایی به منظور پیگیری و تحقق حذف سوءپیشینه کیفری تعریف و مشخص نشده است.

"محسن بزرگی" ، با اشاره به حذف سوءپیشینه از جرائم غیرعمد اظهار داشت: قانون‌گذار در مواد 25 و 26 قانون مجازات اسلامی در ارتباط با مساله سوءپیشینه مواردی را پیش‌بینی کرده است.

وی ادامه داد: طبق ماده 25 قانون مجازات اسلامی، در موارد جرائم قابل گذشت پس از صدور حکم قطعی و با گذشت شاکی یا مدعی‌ خصوصی، اجرای مجازات متوقف شده و اثر تبعی آن رفع می‌شود، بنابراین با توجه به این ماده، محکومیت کیفری در جرائم پس از اجرای حکم مشمول مرور زمان  شده و در زمان مقرر مجازات تبعی ندارد.

بزرگی با تاکید بر ضرورت فراهم شدن شرایط بازگشت برخی مجرمان به اجتماع افزود: بسیاری از افراد به دلیل سابقه کیفری از بازگشت به جامعه و انجام فعالیت‌های اجتماعی هراس دارند و این در حالی است که این افراد محکومیت و مجازات خود را تحمل کرده‌اند، اما در پرونده آنها سوءپیشینه لحاظ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نظام‌مند شدن سیستم سوءپیشینه اثرات مفیدی برای جامعه دارد، تصریح کرد: باوجود اینکه نظام‌مندی سیستم سوءپیشینه در جامعه ضرورت دارد، اما این مساله باید در ارتباط با مشاغل حساس و امنیتی لحاظ شود.

این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: قانون مجازات اسلامی در ارتباط با سیستم سوءپیشینه از شفافیت و جامعیت برخوردار است، اما آئین‌نامه‌های اجرایی به منظور پیگیری و تحقق حذف سوءپیشینه کیفری تعریف و مشخص نشده و این امر موجب برخورد سلیقه‌ای با این دسته از افراد می‌شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران