محکومیت راننده به مجازات تعزیری اشد در صورت آسیب دیدن افراد

چنانچه فردی در سانحه رانندگی موجب مرگ و جرح چندین نفر شود، جدا از پرداخت دیه همه مقتولین و مصدومین، در رابطه با مجازات تعزیری فقط به اشد مجازات تعزیر می‌شود

چنانچه فردی در سانحه رانندگی موجب مرگ و جرح چندین نفر شود، جدا از پرداخت دیه همه مقتولین و مصدومین، در رابطه با مجازات تعزیری فقط به اشد مجازات تعزیر می‌شود.

 همین زمینه، پرسشی حقوقی از اداره‌کل حقوقی قوه قضاییه مطرح شده که در آن آمده است: با توجه به تبصره یک ماده 134 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392، اگر در یک حادثه رانندگی دو نفر مقتول و سه نفر مجروح شوند، آیا باید پنج مجازات تعیین کرد یا یک مجازات؟ اداره‌کل حقوقی قوه قضاییه در نظریه‌ای مشورتی، به این پرسش، این‌گونه پاسخ داده است: در فرضی که بی‌احتیاطی راننده موجب فوت و مصدومیت عده‌ای شده است، موضوع با توجه به تبصره یک ماده 134 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 که بر اساس آن «از رفتار مجرمانه واحد، نتایج مجرمانه متعدد حاصل شود…» مشمول مقررات این ماده (تعدد مادی) است و سوای دیه مقتولین و مصدومین، فقط مجازات تعزیری اشد قابل اجرا است. بر این اساس، راننده در خصوص دیه مقتولین و مصدومین باید دیه همه آسیب‌دیدگان را بپردازد اما درباره مجازات‌های تعزیری، مجازات تعزیری ارشد قابل اجرا است.

به این معنا که اگر به علت ورود صدمه به هر یک از مصدومین و مجروحین، مجازات تعزیری در نظر گرفته شود، فرد تنها شدیدترین مجازات را تحمل می‌کند.

منبع : روزنامه حمایت