آیا خالکوبی جرم است ؟

در فرهنگ و عرف اکثریت مردم ایران،‌خالکوبی امری ضد ارزش و قبیح محسوب می‌شود؛ اما در قانون برای آن مجازاتی پیش بینی نشده است بنابراین با وجود ضد ارزش بودن، جرم محسوب نمی‌شود و مجازاتی ندارد

 در فرهنگ و عرف اکثریت مردم ایران،‌خالکوبی امری ضد ارزش و قبیح محسوب می‌شود؛ اما در قانون برای آن مجازاتی پیش بینی نشده است بنابراین با وجود ضد ارزش بودن، جرم محسوب نمی‌شود و مجازاتی ندارد.

آیا خالکوبی (تتو) جرم است؟ در فرهنگ و عرف اکثریت مردم ایران،‌خالکوبی امری ضد ارزش و قبیح محسوب می شود اما در قانون برای آن مجازاتی پیش بینی نشده است بنابراین با وجود ضد ارزش بودن جرم محسوب نمی شود و مجازاتی ندارد.

مگر اینکه شخصی تصاویر مستهجن یا غیر متعارفی را در صورتش یا در بعضی از نقاط بدنش که قابل روئیت است در دستها و بازوها... خالکوبی کند! در این صورت این عمل به دلیل جریحه دار کردن عفت عمومی جرم بوده و قابل مجازات است.

از لحاظ شرعی نیز،‌اکثریت مراجع و فقهای مشهور در این خصوص معتقدند که چنانچه خالکوبی موجب ضرر جسمی برای شخص باشد و سلامت وی را تهدید کند یا حاوی تصاویر مستهجن باشد، حرام است و در غیر این صورت منع شرعی ندارد.

البته وزارت بهداشت برای کسانی که اقدام به خالکوبی و تتو می کنند محدودیتهای خاصی وضع نموده و انجام تتو در آرایشگاه ها و دیگر اماکن را در صورتی که زیر نظر پزشک نباشد، ممنوع کرده است دلیل این ممنوعیت هم انتقال بیماریهایی مانند ایدز،‌هپاتیت،‌عفونتهای پوستی و غیره می باشد.

محمد رضا زمانی وکیل پایه یک دادگستری

منبع : خبرگزاری میزان