قانون جدید آیین دادرسی کیفری قاضی را محتاط نمی کند

نایب‌رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت ظرفیت‌های قانونی آئین دادرسی کیفری جدید می‌تواند در توسعه حقوقی کشور موثر باشد

نایب‌رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت: ظرفیت‌های قانونی آئین دادرسی کیفری جدید می‌تواند در توسعه حقوقی کشور موثر باشد.

 هما داودی نایب رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری کشور در نشست با اعضای کانون وکلای استان اردبیل با اشاره به ظرفیت‌های قانون جدید آئین دادرسی کیفری اظهار کرد: قانون جدید با توجه به نوآوری ها و ابتکاراتی که در آن بوجوده آمده ظرفیت آن را دارد که به توسعه حقوقی کشور کمک کند.

داودی گفت: حق سکوت در قانون جدید به متهم داده شده و در کنار آن حق معاینه کردن پزشک برای متهم پیش‌بینی شده است و حتی متهم می‌تواند از وکیل تسخیری استفاده کرده و شکل‌گیری دادرسی اسناد و مراحل الکترونیکی از دیگر مزیت‌های قانون جدید است.

داودی بیان کرد: قانون جدید آئین دادرسی کیفری از بزه‌دیده حمایت کرده برخلاف گفته‌ها قاضی را محتاط نمی‌کند، بلکه از ظرفیت خوبی در دفاع از حقوق شهروندی و موارد دیگر برخوردار است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه در سال‌های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این قانون چندین بار تغییر کرده است، گفت: گاهی تحولات و به روز شدن قانون نقطه قوت قانون تصویب شده را نشان می دهد و گاهی ضعف قانون را به رخ می کشد، به طوری که زمانی با حذف دادسراها و دوباره با احیای آنها سعی شده تا یک آزمون و خطای متفاوتی را در این 36 سال بعد از پیروزی انقلاب شاهد باشیم.

نائب رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران با اشاره به نقاط قوت قانون مدنی افزود: قانون مدنی که در سال 1307 نوشته شده ایرادات کمی در آن مشاهده می‌شود و تا امروز توانسته نیاز عمومی جامعه را پاسخ دهد و تاکنون کمترین اصلاحات در مواد قانون مدنی انجام شده است.

منبع : ایسنا