آزادی مشروط چیست ؟

یک حقوقدان گفت اجرای آزادی مشروط از موارد مهم تشویق زندانی به حفظ نظم و آرامش و مراحله‌ای از روش‌های اصلاحی و تربیتی است

یک حقوقدان گفت: اجرای آزادی مشروط از موارد مهم تشویق زندانی به حفظ نظم و آرامش و مراحله‌ای از روش‌های اصلاحی و تربیتی است.

علی فرطوسی  اظهار کرد: آزادی مشروط فرصتی برای محکومان است که پیش از پایان دوره محکومیت به آنان داده می‌شود. در این نوع آزادی، چنانچه محکومان در طول مدتی که دادگاه تعیین می‌کند از خود رفتاری پسندیده نشان دهند و دستورهای مورد نظر دادگاه را به موقع اجرا کنند، از آزادی مطلق برخوردار می شوند.

وی افزود: اجرای آزادی مشروط از موارد مهم تشویق زندانی به حفظ نظم، آرامش و خوش رفتاری با دیگران است؛ در واقع مرحله‌ای از روش‌های اصلاحی و تربیتی است و موجب کاهش هزینه‌های دولت می‌شود.

این حقوقدان ادامه داد: آزادی مشروط در واقع کمکی به محکومان حبس تعزیری است.

فرطوسی با اشاره به تفاوت‌های آزادی مشروط در قوانین قدیم و جدید مجازات اسلامی گفت: قبل از اصلاح این قانون، شرایط سخت‌تری در رابطه با آزادی مشروط وجود داشت، اما در قانون جدید مجازات اسلامی شرایط آزادی مشروط تغییر پیدا کرد.

این وکیل دادگستری افزود: در قانون جدید مجازات اسلامی مقرر شده کسی می‌تواند از آزادی مشروط استفاده کند که در حبس های بیش از 10 سال، نصف آن را و در سایر موارد، یک سوم دوران محکومیت خود را گذرانده باشد.

وی در پاسخ به اینکه چه کسی مسئول پیشنهاد آزادی مشروط است، گفت: در قانون جدید، دادستان یا قاضی وظیفه پیشنهاد آزادی مشروط برای محکوم را دارند. رییس زندان گزارش مربوط به وضعیت زندانی و حسن اخلاق وی را که نشان دهد پس از آزادی مرتکب جرم دیگری نخواهد شد، تهیه می کند. این گزارش به تایید قاضی اجرای احکام رسیده و قاضی هم مکلف خواهد بود پیشنهاد آزادی مشروط را پس از احراز شرایط به دادگاه صادرکننده حکم، تقدیم کند.

این حقوقدان بیان کرد: طبق قانون جدید مجازات اسلامی، محکوم تنها یک بار حق استفاده از قانون آزادی مشروط را دارد.

فرطوسی افزود: در صورتی که فرد محکوم در زمان آزادی مشروط خود مرتکب جرم دیگری شود، هم برای جرم قبلی و هم جرم جدید مجازات خواهد شد، ولی در غیر این صورت اگر فرد محکوم در مدت زمان آزادی مشروط و تعیین شده از سوی دادگاه مرتکب جرمی نشود و با توجه به حسن اخلاق و رفتار وی، کل زمان حبس وی حذف شده و به‌طور کامل آزاد خواهد شد.

منبع : ایسنا