آیین نامه ساماندهی تبلیغات کالاها و خدمات موشوع ماده (8) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نطام مالی کشور
29/6/1394 هـ52207ت/83983 شماره
وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت امور خارجه
وزارت جهاد کشاورزی ـ وزارت دادگستری ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
وزارت کشور ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سازمان ملی استاندارد ایران
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
هیأت وزیران در جلسه 8/6/1394 به پیشنهاد وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و به استناد ماده (8) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور ـ مصوب1394ـ آییننامه ساماندهی تبلیغات کالاها و خدمات موضوع ماده (8) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور را به شرح زیر تصویب کرد:
آییننامه ساماندهی تبلیغات کالاها و خدمات موضوع ماده (8) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور
ماده1ـ در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الف ـ نشان (برند) تجاری: نام، نماد، نشانه، طرح، شعار، علامت و آدرس وبگاه و یا ترکیبی از آنها که متعلق به یک محصول (کالا و خدمات) و یا بنگاه است و موجب شناسایی و تمایز آن از سایر محصولات، خدمات و یا بنگاهها و همچنین انتقال یک مفهوم یا احساس به مخاطب میشود.
ب ـ نشان (برند) تجاری داخلی: آن دسته از نشان (برند)های مربوط به کالاها و خدماتی که در داخل تولید میشود.
پ ـ تبلیغات: ارتباط هدفمند با همگان یا گروه خاص که با استفاده از رسانهها یا ابزارهای گوناگون از قبیل صدا و سیما، مطبوعات، تابلوهای شهری یا دیواری، وسایل حمل و نقل همگانی، فیلمهای سینمایی، اوراق چاپی، تلفن و رایانه برای آگاهی دادن نسبت به کالا یا خدمت در جهت بازاریابی و عرضه آنها انجام میگیرد.
ت ـ دستگاههای اجرایی: دستگاههای موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری
ماده2ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است به منظور توسعه، ترویج و تبلیغ نشان(برند)های تجاری داخلی در بازارهای داخلی و خارجی و با هدف افزایش رقابتپذیری کالاها و خدمات ایرانی، تشویق تولیدکنندگان و صادرکنندگان با نشان برتر نسبت به انجام موارد زیر اقدام کند:
الف ـ تهیه پیشنویس دستورالعملهای ترویج و فرهنگسازی موضوعات مرتبط با نشان(برند) تجاری و ارایه آن به کمیسیون موضوع ماده (3) این آییننامه برای تصویب.
ب ـ پیشنهاد بستههای حمایتی و تشویقی با اولویت نشان(برند)های تجاری صادراتی به کمیسیون موضوع ماده (3) این آییننامه برای تصویب.
پ ـ شناسایی خلأهای موجود در قوانین، مقررات، رویههای موجود و تدوین راهکارها و پیشنهادهای لازم و ارایه به مراجع ذیربط.
ت ـ تدوین و ابلاغ شاخصهای انتخاب نشان(برند)های تجاری برتر و ضوابط اعطای نشان(برند) تجاری عالی داخلی.
ث ـ انتخاب، معرفی و تشویق نشان (برند)های تجاری برتر داخلی به صورت سالیانه.
ج ـ اعطای نشان(برند) تجاری عالی داخلی به نشان(برند)های تجاری برگزیده از میان نشان(برند)های تجاری برتر داخلی.
چ ـ حمایت از تبلیغات نشان (برند)های تجاری منتخب داخلی در بازارهای خارجی.
ماده3ـ کمیسیون ملی نشان(برند) تجاری که در این آیین نامه به اختصار «کمیسیون» نامیده میشود با عضویت وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت (رئیس)، جهاد کشاورزی، امور خارجه، دادگستری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان های ملی استاندارد ایران و ثبت اسناد و املاک کشور، (حداقل در سطح مدیرکل) و رؤسای اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و تعاون ایران تشکیل میشود.
تبصره1ـ دبیرخانه کمیسیون در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل میشود و حسب مورد از سایر دستگاههای اجرایی ذیربط برای شرکت در جلسات با حق رأی دعوت به عمل میآید.
تبصره2ـ کمیسیون مکلف است ظرف سه ماه از تاریخ لازمالاجراشدن این آییننامه، دستورالعمل و بستههای تشویقی موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده (2) را که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد میشود، بررسی و تصویب کند.
ماده4ـ به منظور ساماندهی و حمایت از تبلیغات تولیدکنندگان و صادرکنندگان با نشان(برند)های تجاری برتر در خارج از کشور و توسعه بازارهای صادراتی، سازمان توسعه تجارت ایران مکلف است نسبت به انجام موارد زیر اقدام کند:
الف ـ حمایت از تبلیغات بنگاههای ایرانی در محیطهای نمایشگاهی و مراکز تجاری خارج کشور.
ب ـ شناسایی قوانین و مقررات مخل سهولت تبلیغات نشان(برند)های تجاری داخلی در بازارهای خارج از کشور و ارایه پیشنهادات اصلاحی.
پ ـ حمایت از ثبت بینالمللی نشان(برند)های تجاری داخلی با هدف جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی از نشان(برند)های تجاری داخلی در سطح بینالمللی.
ت ـ حمایت از ساخت و پخش تبلیغات رسانهای نشان(برند)های تجاری داخلی در رسانههای کشورهای هدف.
ث ـ کمک به حضور نشان(برند)های تجاری برتر داخلی در پذیرش و اعزام هیأتهای تجاری به خارج از کشور.
ج ـ کمک به ایجاد دفاتـر بازرگانی و مراکز تـجاری در خارج از کـشور برای نشان(برند)های تجاری برتر داخلی.
چ ـ همکاری در برگزاری نمایشگاههای تخصصی و اختصاصی از نشان(برند)های تجاری برتر داخلی در خارج از کشور.
تبصره ـ فهرست نشان(برند)های تجاری برتر داخلی هرساله پس از انتخاب از سوی سازمان توسعه تجارت ایران، منتشر و اطلاعرسانی خواهدشد.
ماده5 ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است به منظور ساماندهی تبلیغات نشان(برند)های تجاری داخلی در داخل کشور و با هدف ترویج فرهنگ تغذیه سالم، حفظ محیط زیست، جلوگیری از تجملگرایی و محدودسازی تبلیغ کالاهای خارجی و ترویج فرهنگ مصرف کالاهای داخلی، نسبت به انجام موارد زیر اقدام کند:
الف ـ حمایت از ساخت برنامههای مشارکتی در رسانه ملی جهت ترویج تغذیه سالم، حفظ محیط زیست، جلوگیری از تجملگرایی و ترویج مصرف کالاهای با کیفیت ایرانی در سطح جامعه با همکاری و هماهنگی رسانه ملی.
ب ـ حمایت از نشان(برند)های تجاری منتخب داخلی و اعمال تخفیفات حداکثری در تعرفههای موردعمل از سوی کلیه رسانه های تحت مدیریت دستگاههای اجرایی.
پ ـ اعمال حمایتهای تبلیغاتی از طریق دستگاههای اجرایی مسئول تولید کالا و یا ارایه خدمات جهت اجرای برنامههای ترویجی نشان(برند)های تجاری منتخب موضوع این آییننامه از طریق سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از محل اعتبارات مصوب مربوط.
ت ـ تأمین نیازهای اداری و ملزومات مصرفی کلیه دستگاههای اجرایی و سازمانهای عمومی از تولیدات داخلی و تشویق و تسهیل خرید کالاهای با کیفیت ایرانی در سطح جامعه.
تبصره ـ مرجع تشخیص و تعیین کالاهای موضوع بند (ت) وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
ث ـ پوشش و انعکاس رسانهای توانمندیهای بخشهای تولیدی و خدماتی کشور.
ج ـ آگاهی بخشی و معرفی کالاهای داخلی با کیفیت در مقایسه با مشابه خارجی.
چ ـ حمایت از محصولات داخلی مبتنی بر فعالیتهای تحقیق و توسعه، دارای دانش فنی پیشرفته و گواهینامه ثبت اختراع (پتنت).
ح ـ محدودیت تبلیغات کالاهای خارجی و غیرضرور در سطح رسانههای تحت مدیریت دستگاههای اجرایی.
خ ـ ممنوعیت دریافت هرگونه وجه و تحت هر عنوان بابت فعالیتهای تبلیغاتی بر روی وسایط حمل و نقل اختصاصی به دارندگان نشان(برند) تجاری برتر از سوی شهرداریها و یا سایر سازمانها و نهادها.
ماده6 ـ به منظور اتخاذ تصمیم و اجرای اقدامات موضوع ماده (5)، کمیسیون ساماندهی تبلیغات با عضویت وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت (رئیس)، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، دادگستری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمانهای ملی استاندارد ایران و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تشکیل میشود.
تبصره ـ دبیرخانه کمیسیون ساماندهی تبلیغات در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل میشود.
ماده7ـ دستگاههای اجرایی ذیربط موضوع این آییننامه هر شش ماه یکبار ملزم به ارایه گزارش از اقدامات خود در حوزه ساماندهی تبلیغات و حمایت از نشان(برند)های تجاری داخلی به وزارت صنعت، معدن و تجارت میباشند.
ماده8 ـ تصمیمنامه شماره 52485/ت44772ن مورخ 26/4/1389 لغو میشود.
معاون اول رئیسجمهور ـ اسحاق جهانگیری
منبع : روزنامه رسمی
دیدگاه خودتان را ارسال کنید