زناان سرپرست خانوار در الویت آزادی از زندان

172 زندانی جرایم غیرعمد با اولویت زنان سرپرست خانوار در مناطق 22 گانه تهران در حالی آزاد شدند که شورای شهر تهران چندی پیش یک فوریت طرح ترخیص زنان زندانی با محکومیت مالی بدون قصد را تصویب کرده بود

172 زندانی جرایم غیرعمد با اولویت زنان سرپرست خانوار در مناطق 22 گانه تهران در حالی آزاد شدند که شورای شهر تهران چندی پیش یک فوریت طرح "ترخیص زنان زندانی با محکومیت مالی بدون قصد" را تصویب کرده بود.

این جشن آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در حالی با حضور رییس و اعضای هیات مدیره ستاد دیه کشور و جمعی از مدیران شهری برگزار شد که در یک ماه گذشته خیران و کارمندان شهرداری تهران توانستند مبلغ 28 میلیارد و 132 میلیون و 500 هزار ریال را در سطح مناطق 22 گانه، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران به منظور آزادسازی زندانیان جمع‌آوری کنند تا درنهایت این رقم صرف آزادی 172 زندانی جرایم غیرعمد شود و در جریان برگزاری جشن آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در برج میلاد نیز حدود 400 میلیون تومان ازجانب شرکت کنندگان در این جشن برای آزادی زندانیان جمع‌آوری شد تا به واسطه این رقم نیز تعداد دیگری از زندانیان جرایم غیرعمد با اولویت زنان سرپرست خانوار، از زندان رهایی یابند.
آنگونه که معاون ستاد دیه کشور گفته است، حدود 200 زن به واسطه جرایم غیرعمد در زندان‌ها دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند و آمارها نشان می‌دهد 50 نفر از این زندانیان را زنان تهرانی تشکیل می‌دهند که بخشی از این زنان در جریان کمک خیران تهرانی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد آزاد شدند.

 مصوبه شورای شهر برای آزادی زنان زندانی

شورای شهر تهران چندی پیش به یک فوریت مصوبه‌ای رای داده است که در صورت تصویب نهایی آن، شهرداری تهران می‌تواند تا سقف دو میلیارد تومان با کمک ستاد دیه کشور برای «آزادی زنان زندانی با محکومیت مالی بدون قصد» هزینه کند.

فاطمه دانشور عضو شورای شهر تهران در خصوص ضرورت چنین طرحی می‌گوید: طی بازدیدی که از زندان زنان داشتم در بند مادران و کودکان نیز حاضر شده و زنان باردار و کودکانی را مشاهده کردم که شهرداری می‌تواند با همکاری ستاد دیه، سازمان زندان‌ها و ... نسبت به آزادی اینگونه زنان اقدام کند.

آنگونه که در طرح پیشنهادی برای آزادی این زنان به شورای شهر تهران رسیده، به شهرداری اجازه داده شده است تا سقف دو میلیارد تومان از محل کمک‌های شهرداری تهران برای آزادی این زنان هزینه کند.

البته معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران هم از اقدام جهادی برای آزادی این زنان خبر می‌دهد می‌گوید: عدم حضور یک زن در خانه آسیب های جدی دارد و تعداد آمار ارایه شده به ما از سوی مددکاری نشان می دهد که بین 40 تا 50زن زندانی که مشکل آنها غیرعمد بوده و استعداد آزادی دارند، باید در این اقدام جهادی حمایت شوند

حجت الاسلام میثم امرودی البته با طرح شورای شهری‌ها مخالف است و تاکید می‌کند: شهرداری موافق آن نیست که از اعتبارات دولتی برای آزادسازی زنان زندانی با محکومیت مالی بدون قصد استفاده شود.

وی ادامه داد: تامین رقم دو میلیاردتومان که مدنظر شورا بود از طریق خیرین و مردم دنبال می شود چرا که این رقم برای مردم چیزی نیست و شهرداری فضایی را فراهم می کند که همه در این ثواب بزرگ همراه شوند.

 تاثیرات نامناسب حضور زنان در زندان

علی اصغر جهانگیر رییس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با اشاره به برخی نسبت‌ها در میان زندانیان ایران گفت: کمتر از 3 درصد زندانیان کشور زن هستند و بیش از 50 درصد این افراد کمتر از یک ماه در زندان می مانند.

آمارهای منتشر شده از سوی مرکز بین‌المللی مطالعات زندان زندان نیز مهر تائیدی بر این آمار می‌زند. آمار این موسسه نشان می‌دهد در آذرماه سال گذشته، تعداد جمعیت کیفری ایران، 225 هزار و 624  نفر بوده  است که از این تعداد 3.1 درصد از این افراد زن هستند.

آمارهای این موسسه نشان می‌دهد که با وجود افزایش جمعیت کیفری و تعداد زندانیان در سال‌های گذشته اما نسبت بین زنان و مردان مجرم نسبت ثابتی در حدود همین 3 درصد بوده است. یعنی 97 درصد زندانیان مرد و 3 درصد هم زنان هستند. اگرچه همین زنان زندانی هم بیشتر به واسطه موادمخدر و در تاثیر مردان مرتکب جرم شده‌اند. البته در خصوص تاثیر زندانی‌شدن زنان بر خانواده و شدت و ضعف آن به نسبت به سرپرستان خانوار، نظرات مختلفی وجود دارد اما معمولا به دلیل وابستگی بیشتر فرزندان به مادران، تاثیر زندانی شدن مادران بر خانواده بسیار شگرف است.

الگوپذیری فرزندان از خانواده به ویژه از والدین مورد تاکید همه روانشناسان و جامعه شناسان است. تحقیقات مختلفی در زمینه آثار مثبت سازنده والدین بر فرزندان صورت گرفته است البته ناگفته نماند که تاثیر والدین بر فرزندان فقط به آثار مثبت محدود نمی‌شود و پیامدها و عوارض منفی نیز گاهی در این خصوص وجود دارد.

جامعه شناسان معتقدند که محیط خانواده و وضعیت زندگی عامل موثری در ایجاد جرم است. سستی و تزلزل والدین، نوع رابطه والدین با یکدیگر، با فرزندان و تعامل آنان با یکدیگر و ارتکاب جرایم اخلاقی یا اعتباد والدین تاثیرهای سازنده یا بالعکس مخربی بر روی شخصیت و زندگی آینده فرزندان دارد.

جرم شناسان از عوامل مهم اجتماعی جرم را خانواده معرفی‌ می‌کنند. تماس و ارتباط محیطی کودک یا فرزند خانواده با والدین موجب شکل گیری شخصیت او می شود و در مواردی که والدین بزهکار یا زندانی هستند، این تاثیرها به صورت منفی اعمال می‌شود. اصولا یکی از عوامل موثر بر بزهکاری کودکان و نوجوانان از هم گسیختگی خانواده است. غالب کودکان بزهکار متعلق به خانواده‌های متلاشی هستند. براساس آمار موجود با توجه به مناطق مختلف، 30 تا 80 درصد دلیل مجرم شدن کودکان به واسطه متلاشی شدن خانواده آنان است. رفتارهای خشن والدین نیز از عوامل سوق دهنده کودک به بزهکاری است. خانواده ای که یکی از والدین آن در زندان به سر می‌برد دچار نابسامانی می شود و خانواده های نابسامان در اختلال شخصیتی رفتار کودکان نقش بسزایی دارند.

منبع : روزنامه حمایت