جرائم غیر عمد با اجرای قانون بیمه اجباری شخص ثالث کاهش یافت

مدیرعامل ستاد دیه کشور از کاهش جرائم غیرعمد در حوزه تصادفات رانندگی با اجرای قانون بیمه اجباری شخص ثالث در کشور از سال 87 خبر داد

مدیرعامل ستاد دیه کشور از کاهش جرائم غیرعمد در حوزه تصادفات رانندگی با اجرای قانون بیمه اجباری شخص ثالث در کشور از سال 87 خبر داد.

 سیداسدالله جولایی در چهاردهمین جشن گلریزان زندانیان جرائم غیرعمد با اشاره به اصلاحات قانون بیمه شخص ثالث در 10 سال گذشته، اظهار کرد: تا پیش از اصلاح این قانون روزانه 50 تا 60 راننده وارد زندان می‌شدند، اما با اجرای قانون بیمه شخص ثالث، این آمار کاهش یافته و به روزانه یک تا سه نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه آسیب‌شناسی و تلاش برای اصلاح قانون بیمه شخص ثالث یکی از برکاتی بود که نصیب ستاد دیه شده است، ادامه داد: تا قبل از اصلاح قانون بیمه شخص ثالث بعد از تصادف راننده مستقیم به زندان معرفی شده، مصدوم و محروم نیز بی‌پناه می‌ماندند و دیگر گلریزان‌ها پاسخگو دیه‌ها نبودند که این امر موجب تصویب این قانون از سال 78 تا 87 شد.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با تاکید بر اینکه در ماه رمضان سال جاری 260 گلریزان در کشور برگزار می‌شود، تصریح کرد: در سال گذشته 8498 هزار نفر آزاد شده که مجموع بدهی آنان 725 میلیارد تومان بود و در فرآیند آزادسازی ستاد دیه، 300 میلیارد تومان بخشش گرفته شده و 425 میلیارد تومان از نیکوکاران در جشن گلریزان کمک دریافت شد.

جولایی با اشاره به اینکه مجلس علاوه بر همکاری در اصلاح قانون بیمه شخص ثالث، هر سال بودجه‎ای را به ستاد دیه اختصاص می‌دهد، افزود: مقرر شده که وام‌هایی با تسهیلات قرض‌الحسنه به وسیله‌ بانک‌های ملت، تجارت، صادرات و رفاه به ستاد دیه کمک شود. در سال جاری مجلس شورای اسلامی مبلغ 200 میلیارد تومان را به ستاد دیه اختصاص داد.

وی اضافه کرد: در استان‎های خراسان رضوی، قم، فارس، مازندران، تهران و اصفهان بیشترین آمار زندانیان مرتبط با مهریه و در استان‎‌های دیگری مانند اردبیل، اصفهان، فارس و کرمانشاه بیشترین میزان زندانیان در حوزه جرائم مالی غیرعمد و غیر کلاهبرداری وجود دارد.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به اینکه متاسفانه طبق آمار پزشکی قانونی در 17 سال گذشته 362 هزار و 768 نفر در حوادث رانندگی در سطح کشور کشته شده‌اند، خاطرنشان کرد: در طی 30 سال گذشته 800 هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

جولایی یادآورشد: ستاد دیه بخش عمده اقدامات را با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه صلح وسازش، آسیب شناسی، اصلاح خانواده، کاهش حوادث رانندگی، آموزش و فرهنگسازی پیش برده است.

منبع : ایسنا