آغاز ذخیره سازی اثر انگشت در دفاتر اسناد برای جلوگیری از جعل هویت

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از آغاز ذخیره‌سازی اثر انگشت متعاملین در دفاتر اسناد رسمی استان زنجان خبر داد

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از آغاز ذخیره‌سازی اثر انگشت متعاملین در دفاتر اسناد رسمی استان زنجان خبر داد.

احمد تویسرکانی در نشست مسئولین فناوری ادارات کل ثبت اسناد و املاک استان‌ها گفت: نظام اداری ما آن طور که باید و شاید در جهت نیازهای جامعه تحولات لازم را نداشته و طبیعتا اگر بخواهیم رضایتمندی مردم را جلب کنیم و بهره مندی لازم را از منابع داشته باشیم باید هنگام توسعه خدمات، تحولات لازم را داشته باشیم.

وی گفت که نیازمند آسیب شناسی در همه بخش‌ها، صورت دادن تحولات لازم، اصلاح فرآیندها و بازخوانی شیوه‌های خدمت رسانی به مردم هستیم.

تویسرکانی اظهار کرد:‌ سازمان ثبت از جمله دستگاه‌هایی است که طیف وسیعی از خدمت‌رسانی را بر عهده دارد. در جهت اصلاح فرآیندها و خدمت رسانی بسیار به مردم اقدامات وسیعی در این سازمان صورت گرفته و تحولات مهمی در بخش‌های مختلف در حال انجام است.

وی با بیان این که یکی از اقدامات مذکور، تحول در شیوه‌های ثبت اسناد رسمی است گفت: در گذشته بر اساس شیوه‌های سنتی با استفاده از کاغذ، اوراق بهادار و دفاتر سنتی به شکل غیرمتمرکز ثبت اسناد در هر دفترخانه انجام می‌شود و امکان نظارت و کنترل سیستمی بر عملکرد آنها فراهم نبود.

تویسرکانی ادامه داد: خوشبختانه با اجرای سیستم ثبت آنی در قریب 2 سال گذشته، مراحل مختلف کار ساماندهی شد و امروز در وضعیتی قرار داریم که این سامانه در یک تراز مورد قبول و با شیوه‌ای بسیار مطمئن در حال انجام است.

تویسرکانی گفت: در این مدت آسیب‌ها و مشکلات احتمالی رفع شد و یکی از اقداماتی که امروز در این راستا انجام می‌شود ذخیره سازی اثر انگشت متعاملین است. از امروز اثر انگشت افراد در انواع اسناد از طریق پدهایی که در دفاتر اسناد مستقر می‌شود، اسکن و ذخیره خواهد شد.

تویسرکانی گفت: این اقدام در جهت تکمیل سیستم ثبت آنی، اعتبار و اطمینان بخشی نسبت به صحت صدور اسناد رسمی و از بین بردن هرگونه سوء استفاده و جعل هویت افراد است.

تویسرکانی با اشاره به ویژگی‌های مختلف سیستم ثبت آنی ثبت اسناد گفت‌: در این سیستم کلیه مراحل ثبت سند برای متعاملین پیامک می‌شود و به طور متوسط روزانه 8 هزار پیام کوتاه به دریافت کنندگان خدمات این سازمان ارسال می‌شود.

تویسرکانی گفت که از ابتدای راه اندازی سیستم ثبت آنی بیش از 25 میلیون پیام کوتاه به دریافت‌کنندگان خدمات سازمان ثبت اسناد ارسال شده است.

تویسرکانی در این نشست ذخیره سازی اثر انگشت متعاملین در دفاتر اسناد رسمی استان زنجان را راه اندازی کرد و گفت: این کار قدم بسیار مهمی است و اگر ما دچار نقصی در زمینه جعل هویت اشخاص بودیم این مشکل از بین خواهد رفت.

وی گفت: ما امروز این کار را به شکل اجرایی و عملیاتی در استان زنجان شروع کردیم و از امروز دفاتر اسناد رسمی این استان مکلف به اجرای این طرح هستند.

تویسرکانی با بیان این که در تهران هم تعدادی دفترخانه به صورت آزمایشی این کار را انجام می‌دهند گفت: امیدواریم با اقداماتی که در حوزه‌های دیگر انجام می‌دهیم روز به روز بهره‌وری عملکرد سازمان ثبت افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: ذخیره سازی اثر انگشت افراد در دفاتر اسناد به تدریج در سایر استا‌ها آغاز می‌شود و ما پیش بینی می‌کنیم که در ابتدای مهرماه این کار در دفاتر اسناد سراسر کشور اجرایی شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به نقش این سازمان در وصول معوقات بانکی و مالیات‌ها گفت:‌ در سال گذشته 4 هزار میلیارد معوقات بانکی از طریق ادارات اجرایی سازمان ثبت وصول شده است.

وی گفت:‌ همچنین معوقات مالیاتی 10 هزار شرکت تجاری که سازمان امور مالیاتی توفیقی در وصول مالیات آنها نداشت از طریق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال گذشته وصول شد.

منبع : ایسنا