ختم پرونده ها نباید به عنوان یک اصل مطرح باشد

معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه در کارگاه آموزش اخلاق حرفه‌ای و سازمانی گفت ختم پرونده‌ها نباید به‌عنوان یک اصل مطرح باشد بلکه روح عدالتخواهی و اجرای عدالت هدف اصلی تلقی شود و در این صورت سطح اعتماد عمومی نسبت به قوه قضائیه افزایش خواهد یافت

معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه در کارگاه آموزش اخلاق حرفه‌ای و سازمانی گفت: ختم پرونده‌ها نباید به‌عنوان یک اصل مطرح باشد بلکه روح عدالتخواهی و اجرای عدالت هدف اصلی تلقی شود و در این صورت سطح اعتماد عمومی نسبت به قوه قضائیه افزایش خواهد یافت.

حجت‌الاسلام و المسلمین صادقی طی سخنانی در این کارگاه اظهار کرد: دادگستری بزرگترین و مهم‌ترین نماد عدالت است که مستقیماً عهده‌دار آن است و بقیه نهادهای نظام در رتبه‌های بعدی قرار دارند، البته برای همین مسئولیت سنگینی نیز بر دوش دارد و در نتیجه فرهنگ خاص و متفاوت در آن ساری و جاری است.

وی ادامه داد: برای استقرار یک فرهنگ خوب باید رفتارهای نیک را مرتباً مطرح کرده و آداب زشت را از فضای محیط کار دور کرد؛ به عبارت دیگر ابتدا تخلیه و سپس تحلیه صورت گیرد و در نهایت جو بیزاری از رفتارهای ناپسند میان کارکنان ایجاد شود. وظیفه و رسالت معاونت فرهنگی در این خصوص فوق العاده مهم و سنگین است و به تنهایی نمی‌تواند این بار سنگین را بردارد و نیازمند همکاری مدیران، معاونان، قضات شریف و سایر همکاران است و با انجام کار جهادی می‌توان در جهت تحقق این امر گام برداشت.

وی افزود: لازم است روحیه خدمتگزاری، اجرای عدالت، رفع گرفتاری‌های مردم و احقاق حقوق عامه به نحو مستمر ترویج یابد و عدم مسئولیت‌پذیری و فرار از خدمت به‌عنوان نقاط متقابل به‌عنوان رفتارهای زشت معرفی و مورد نکوهش قرار گیرند. این مهم تنها با تغییر شخصیت و انسان‌ها میسر است و لاغیر، البته مدیران در این راستا باید در عمل پیشگام باشند.

معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه آنگاه به جایگاه حساس قضات اشاره و اظهار کرد: ضروریست در امر خطیر گزینش قاضی، دقت‌های لازم معمول گردد و شخص قاضی بعد از این مرحله به حال خود رها نشود. ختم پرونده‌ها نباید به‌عنوان یک اصل مطرح باشد بلکه روح عدالتخواهی و اجرای عدالت هدف اصلی تلقی شود و در این صورت سطح اعتماد عمومی نسبت به قوه قضائیه افزایش خواهد یافت و لازمه تحقق آن انجام کار جهادی و مدیریت زمان است.

وی در پایان گفت: متاسفانه ساختار کار ما در قوه قضائیه انفعالی است، یعنی منتظر هستیم تا پرونده‌ای تشکیل و جهت رسیدگی به عدلیه وارد شود. در حالی که باید ساختارهای پیشگیرانه ایجاد گردد. همچنین باید در جهت مصالحه میان طرفین پرونده و رسیدگی به تمامی ابعاد پرونده ها در همان مرحله نخست تلاش کرد.

غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران نیز اظهار کرد: مسئولیت و شغل ما در قوه قضائیه به گونه ای است که بیش از سایرین در معرض آسیب و هلاکت قرار داریم و مطابق با آموزه‌های دینی قاضی بر لبه پرتگاه آتش قرار دارد. ضمن اینکه باید توجه داشت که اگر در عدلیه کسی در آتش سقوط نماید هم بابت سقوط فرد ما مسئولیت داریم و هم به‌لحاظ اینکه حیثیت همه ما به نوعی به هم گره خورده است. سقوط هر یک از همکاران موجب بدنامی دیگران نیز خواهد شد؛ لذا می طلبد که به حفاظت از منابع انسانی که هم حفاظت از خویشتن است و هم حفاظت از دیگران و هم حفاظت از شان و جایگاه قانونی قضاوت اهتمام جدی داشته باشیم.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به آیه 25 سوره مبارکه انفال اظهار کرد: در این آیه به صراحت آمده که برحذر باشید از گرفتاری ها و فتنه هایی که اگر به وقوع پیوست فقط دامن فتنه گران را نخوهد گرفت، بلکه دامن شما را نیز می گیرد، بهره گیری از آموزه های دینی را نسخه شفابخش ، نجات و حفظ انسان ها از آسیب های دنیوی و اخروی دانست.

منبع : ایسنا